ontwerp zonder titel (3)1631860681_941903986.jpg

Hersteltraining

20 okt, 2021

Bij Doornbos Health werken we aan het herstel na burn-out en chronische vermoeidheid. Om onze deelnemers vitaal te houden óf om zo snel en goed mogelijk weer te herstellen, maken wij gebruik van 4 duidelijke en unieke bouwstenen. Het uiteindelijke doel is het zorgen voor meer balans en het verbeteren van het energieniveau. In deze serie blogs leggen wij zo goed mogelijk uit wat de verschillende bouwstenen inhouden en kun je meer leren over hoe stress werkt in je lichaam. In een eerdere blog beschreven we hoe stress in je lichaam werkt en wat de eerste bouwsteen is. In dit blog besrpeken we de tweede bouwsteen van ons herstelprogramma.

Bouwsteen 2: Hersteltraining 

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, bewegen helpt om klachten bij onder andere een burn-out of chronische vermoeidheid te verminderen. De meest voorkomende reflex bij drukte en vermoeidheid is minder bewegen, terwijl juist bewezen is dat bewegen het herstellend vermogen bevordert.  

Conditie opbouwen zonder belemmering  

Als je uitgeput bent na de minste of geringste inspanning, komt dat niet door de beweging zelf, maar doordat jouw lichaam uit balans is en niet goed kan herstellen van die inspanning. Het is van groot belang dat jouw lichaam weer fit wordt en in balans komt. Voor iedereen is het mogelijk om conditie op te bouwen. Leeftijd en lichamelijke problemen hoeven hiervoor geen belemmering te zijn.  

 

Op het juiste niveau trainen  

Het geheim van het opbouwen van een goede conditie is te weten op welk niveau je moet trainen. Daarnaast moet er een evenwicht gevonden worden tussen inspanning en ontspanning om het lichaam weer terug in balans te krijgen. Na het trainen is het daarom belangrijk om het lichaam weer tot rust te brengen met behulp van de ademhalingsoefening. 

In onze volgende blog lichten we de laatste twee bouwstenen toe. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!